"Klima" u automobilu je nekada bila luksuz, a danas je deo opreme za preživljavanje.
Sa dolaskom novog toplotnog talasa, mnogi su u svojim automobilima ponovo prinuđeni da uključe klima-uređaj. U suprotnom, automobili bi postali peći na točkovima i opasni po zdravlje.
I zaista, klima je danas neophodna potreba bez koje se ne može, pa ne čudi što je deo standardne opreme na skoro svim novim automobilima.
Istovremeno, stiče se utisak da u nekim automobilima klima radi bolje. Najčešće, međutim, to je uzrokovano nečim drugim - pogrešnim korišćenjem ili nedovoljnim održavanjem.Motor mora da radi
Ako izuzmemo električna vozila, jasno je da sa ugašenim motorom neće biti ni klime. Upravo tako, za rad klima-uređaja potrebna je struja koju obezbeđuje alternator koji pokreće motor, odnosno benzin.
Da, klima indirektno utiče na potrošnju goriva, ali manje od, na primer, otvorenih prozora pri vožnji 90 km/h. U tom slučaju će otpor vazduha imati daleko veći uticaj od klime koja ne "popije" više od pola litra goriva na 100 km.
Stoga, nema potrebe da se o tome raspravlja. Ako je vruće, koristite klimu, a mi bismo otišli korak dalje i rekli da u takvim uslovima nije loše isključiti start-stop sistem i izbeći eko režim, pioše Index.
Ekstremne situacije zahtevaju odgovarajuće mere, čak i ako troše malo više goriva.
Kako pomoći sebi?
Ako želite da vam boravak u automobilu tokom leta bude što udobniji, ovi saveti mogu biti od pomoći. Naravno, ako je automobil bio u garaži i ohlađen, biće vam prijatnije u vožnji.
U suprotnom, važno je potražiti hlad, pokriti šoferšajbnu i/ili koristiti zaštitnu foliju. Osim što štiti od toplote (i pogleda), to je i bezbednosni dodatak.
Štaviše, pre polaska, pametno je otvoriti sve prozore i vrata i provetriti automobil sa maksimalnom ventilacijom.
Na ovaj način možete rashladiti kabinu za više od deset stepeni Celzijusa.
A kada se klima-uređaj konačno uključi, ne oklevajte da pritisnete dugme za recirkulaciju vazduha. Ventilacija će tada koristiti već ohlađeni vazduh iz kabine i neće unositi topli vazduh iz okoline.
Temperatura treba da bude 5 do 6 stepeni niža od spoljašnje
Takođe, ako stojite u koloni, recirkulacija vazduha znači čistiji vazduh u kabini. Istraživanja su pokazala da se recirkulacijom vazduha dok auto stoji u koloni, količina štetnih čestica u kabini smanjuje za oko 20 odsto.
Pri tome je važno temperaturu podesiti tako da bude 5-6°C niža od spoljašnje, kako telo ne bi pretrpelo toplotni šok nakon izlaska iz vozila.
Takođe je važno isključiti klima-uređaj nekoliko minuta pre zaustavljanja i pustiti ventilator da radi. To će isušiti nagomilanu vlagu i smanjiti mogućnost razvoja raznih mikroorganizama i stvaranja neprijatnih mirisa.
Održavanje klime
Pored redovnog punjenja gasom, čim se primeti slabije hlađenje, potrebno je menjati filter klime na svake dve godine.
Osim redovnog servisiranja, važno je redovno koristiti klima-uređaj.
Tokom godine, bar jednom nedeljno, uključite klima-uređaj na nekoliko minuta. Tako produžavate vek trajanja kompresora i sprečavate gubitak gasa.
Srećan put!